בן ישי-גלאם ברזל לבניין לוגו

ההבדל בין ברזל לפלדה

ברזל ופלדה - שני סוגי מתכות

ברזל ופלדה הן שני חומרים חזקים מאוד בטבע אשר נעשה בהם שימוש רב בתחום הבנייה והתעשייה. המון חושבים שמדובר בברזל ופלדה, זהו בעצם אותו הדבר אך ישנם הבדלים גדולים בין השניים, אשר חשוב לדעת אותם. כאן תוכלו למצוא את ההבדלים העיקריים בין השניים וכיצד ההבדלים יכולים להשפיע על פרוייקט הבניין שלכם.

ברזל מבחינה כימית

ברזל הינה מתכת טהורה אשר מופיעה בטבלת היסודות Fe-26, המשמעות של המשפט יסוד בפני עצמו אומר כי הוא אינו משולב עם אף חומר אחר – הוא חומר טהור. ברזל היא המתכת הנפוצה ביותר שקיימת על פני כדור הארץ, ונעשה בה שימוש מאז האדם הקדמון ועד היום. לברזל תכונות רבות שהופכות אותו למתכת בעל חשיבות גבוהה. ראשית, מתכת זו ניתנת לחימום לטמפרטורה גבוהה מאוד בלי שהמתכת תימס, וניתן לעצב אותו לצורות שונות. הברזל משמש אותנו גם בתעשיית החשמל – כאשר הוא אחד מהמוליכים הטובים ביותר ובנוסף משמש כמגנט. מכיוון שהמתכת הזו היא הנפוצה ביותר על פני כדור הארץ, העלות של הברזל נמוכה וקל להשיג אותו. שימוש הברזל כחומר לבניין נובע מהחוזק שלו ועמידותו בתנאי סביבה קשים, בנוסף לכך משתמשים בברזל לכלי עבודה, כלי נשק, וכו’. ישנם כמה סוגים של ברזל: ברזל גולמי, ברזל חשיל וברזל יצוק. כיצד פלדה נכנסת לכל הסיפור הזה? בעצם בני האדם גילו שהברזל מגיב כימית עם חומרים אחרים בקלות ולכן ביצעו ניסויים וגילו סוגים שונים של חומרים שניתן ליצור באמצעות הברזל, ביניהם – פלדה.

כיצד מייצרים פלדה באמצעות ברזל לבניין?

תהליך ייצור הפלדה מורכב מכמה שלבים:

תחילה, מחממים את עפרת הברזל לחום גבוה במטרה להסיר חלקיקים שאין בהם צורך כמו סיליקון וגופרית, ומחממים את הפחמן לטמפרטורה גבוהה על מנת להקל את ההתאחדות של הפחמן עם עפרת הברזל. ברגע ששניהם מגיעים לטמפרטורה גבוהה מספיק, מערבבים את שני החומרים יחדיו והתוצאה היא תהליך כימי אשר מחבר את שני החומרים למולקולת חומר אחת.

לאחר התהליך הכימי, אפשר ליצוק את הפלדה שנוצרה לצורות, לתבניות, או שאפשר ליצור ממנה מוטות פלדה וחוטי פלדה באמצעות מתיחת הפלדה, ואז כאשר בחרנו בשימוש הנכון לנו, נאפשר לפלדה להתקרר על מנת שתהפוך לחומר מוצק.

ברזל ופלדה - שימוש בתעשיית הבניין בעולם

לאחר שנים של ניסויים וידע מצטבר בקרב האנושות, תהליך ייצור הפלדה וברזל הוא מגוון ביותר ובעזרת שני החומרים הללו ניתן לתכנן כל פרויקט בניין שרוצים, אשר סוג המתכת המתאים יותאם במידות ובקטרים המדויקים לעבודה הנדרשת.

דוגמאות לפרויקטים: בניית גשרים, בניית בניינים ומגדלים, מנהרות, מסילות וכו’. בחלק מן הפרויקטים נעדיף להשתמש בפלדה חזקה אשר תתמוך בבטון כבד והמבנה יהיה בעל עמידות לרטיבות ותנאי סביבה קשים, ולפעמים נרצה להשתמש בברזל שניתן לעצב אותו לצורות שונות.

פרופיל ברזל ופרופיל פלדה – סוגי פלדה

מה זה בעצם? פרופיל פלדה ופרופיל ברזל מוכנים מראש בצורות, קטרים, מידות וגדלים שונים אשר נבחרים על פי הצורך בשימושיהן, ועוזרים לבנייה מהירה יותר ויעילה יותר ומאפשרים לנו לבצע עבודות בנייה, תיקונים וכו’ ללא הצורך לחכות להכנת חומר הדרוש לעבודות אלו
צרו איתנו קשר!

השאירו פרטים ואנו ניצור קשר בהקדם.

Skip to content